BLOG ZONDER NAAM
Categorieën
Laatste artikelen
Vandaag wandelen we de 'Via Gladiola' op met een big smile en in denkend aan onderstaande cartoons, van dezelfde cartonist en met hetzelfde thema:
Wandelen....
 
 
 
 
 
Reacties

Vandaag, ter ondersteuning van een groot aantal kenissen en verre verwanten die in Nijmegen de vierdaagse lopen, de moppen om het wandelleed dat blaren heet wat te verzachten.   

 …Het aantal deelnemers aan de vierdaagse  schijnt achteruit te lopen…                         Een wandelaar die dorst krijgt door het warme weer tijdens de vierdaagse belt aan bij een boerderij en vraagt; `ik kom uit de stad en heb enorme trek in een glas verse koemelk. Kan ik dat hier krijgen?` De boerin;`Geen probleem.` Ze spoedt zich naar de stal en komt even later terug met een grote kom dampende koemelk. Terwijl De wandelaar die gulzig leeg drinkt, begint de waakhond Kwaadaardig te grommen. `Wat heeft dat dier? vraagt de wandelaar nerveus. Boerin; hij vindt het nooit leuk dat een vreemde uit zijn bak drinkt.

            Oma en jantje zijn aan het wandelen tijdens de vierdaagse en er ligt een centje op de grond. Jantje wil het oprapen, maar oma zegt: “Nee, Jantje wat op de grond ligt is vies, dat moet je niet oprapen!” Even later valt oma op de grond en ze vraagt aan Jantje:  “Raap me eens even op.” “Nee oma,” zei jantje,  “Want u zei net dat wat op de grond ligt is vies.”                                                     

 

Twee gekken wandelen langs weerszijden van een rivier. Roept de ene naar de andere: "Hoe geraak ik aan de overkant?", waarop de andere antwoordt: "Daar ben je al"

Hoe het komt dat ik, ondanks mijn blessures de vierdaagse zo snel uitgelopen heb? Bij de behandeling kreeg ik van achteren een drukverband en van voren een trekpleister....   

 
 
 
 
 
 

   

Reacties
OP
 
We houden er de moed in met wat wandelmuziek vandaag....
Reacties
 
 
Er zijn heel veelmanieren op de vierdaagse uit te lopen, op wandelschoenen, op legerkisen, op klompen, op naaldhakken, met kunstledematen, in klederdracht, in verkleedkleding.... Maar al zaklopend?? Misschien dat lukt met

 Andre van Duin

 
Reacties

Het is weer zover! We staan wederom aan de vooravond van één van bekendste wandelochten: De vierdaagse van Nijmegen. Daarom vandaag eerst wat tips, voordat we de rest van de week de humor van de wandelen in gaan zien...

Enkele adviezen voor het (trainen en) lopen van de 4-daagse

1. Loop nooit de gehele tocht op dezelfde weghelft. Wegen in Nederland lopen altijd schuin af naar buiten vanwege de waterafvoer. Door van weghelft te wisselen belast je je spieren even zwaar.
2. Let altijd goed op de weersvoorspellingen. Kleed je niet te warm en ook niet te koud. Hou rekening met het vallen van regen of juist een stralende zon. Neem dus indien nodig een dun regenpak mee of/en een pet en zonnebrandcreme om je hoofd en huid te beschermen.
3. Zorg er altijd voor dat je voldoende te eten en te drinken bij je hebt. Je eet over het algemeen meer als het wat kouder is. Als het warmer is moet je zeker elk uur even wat drinken. Veel sportdrankjes zorgen voor de juiste energie. Wat eten betreft bevatten bananen, liga-achtige producten ook voor enerrgie. Ik zelf neem ook altijd wat drop mee om het zoutgehalte een beetje hoog te houden en bijvoorbeeld appels. Gebruik geen zouttabletten!!!
4. Ga nooit te hard lopen om iemand bij te houden of zachter lopen om iemand jou bij te laten houden. In je eigen tempo kom je toch het verst. Je vermoeit alleen je spieren extra als je je gaat aanpassen.
5. Hou voldoende rust. Ga nooit als een kip zonder kop 40 of 50 km achter elkaar wandelen als dat niet nodig is. De 4daagse is er om te genieten en is niet alleen een prestatie tocht. Ik loop zelf zo'n 2 of 2,5 uur en neem dan een kwartier pauze. Niet langer, want dan koelen je spieren af.
6. Ga nooit met blote benen in het gras liggen. Je spieren zijn helemaal warm gedraaid. Als je ze in het koude gras houdt, koelen ze te veel af en word je stijf.
7. Het kan nooit kwaad om voor de pauze die je neemt even je benen te rekken en te strekken. Als je dit doet is het na een kwartier ook een stuk makkelijker starten.
8. Als je souveniers uitdeelt aan kinderen, let dan ook goed op je medelopers. Elkaar na 150 km voor de voeten lopen is geen pretje.
9. Houdt de parcoursen en het landschap schoon. Er zijn vuilnisbakken genoeg!
10. Neem altijd even een goed ontbijt voordat je start. Bijvoorbeeld 2 boterhammen met kaas en een lekkere kop thee met suiker voor goede energie.
11. Als je niet gewend bent om in een korte broek te lopen, doe dat dan ook niet tijdens de 4daagse. Je vergroot bijvoorbeeld de kans op warmtestuw. (een combinatie van felle zon op benen die geen zonlicht gewend zijn).
12. Rust bij hoge temparaturen wat vaker en drink veel meer dan normaal.
13. Als het onweert en bliksemt kun je schuilen in de berm, greppels of andere lage gedeeltes. Ga niet onder een boom staan.
14. Gebruik niet landschappen, privé-terreinen, tuinen, etc. als een toilet. Er zijn goede voorzieningen in de dorpen en langs de route aanwezig. Vraag anders gewoon even aan iemand of je van het toilet gebruik mag maken.
15. Smeer voor het wandelen de schurende plaatsen op de voeten in met vaseline en doe er wat voetpoeder op.
16. Neem een ong. 10 cm. lang stokje in de hand (stukje bezemsteel ofzo) tegen het krijgen van dikke vingers. Klein flesje drinken kan ook.
17 Na afloop eventueel de spieren wat losfietsen en een flinke douche of bad nemen.
18. Test tijdens de trainingen de schoenen uit. Heb je de juiste schoenen gevonden, ga dan niet meer experimenteren. Kijk eens naar de New Balance wandelschoenen.
19. Ook de sokken zijn belangrijk. Test in de trainingsfase welke sokken het beste zitten. Neem een paar droge sokken mee voor onderweg. Vooral geen naden aan de binnenkant van de sokken, dit bevoorderd blaren.
20. Tot slot: de 4daagse loop je niet in je eentje. Het is geen weddenschap. Je hoeft niet als eerste binnen te zijn. Houdt rekening met elkaar!!!
Reacties

Just a closer walk with thee

door

Patsy Cline And Willie Nelson

 
 
 
 
...En Opa is aan de wandel gegaan met de tent...
 
 
Reacties
Ook de Tour de France blijkt een veel bezongen sport-evenement!

*****

Dries Roelvink - De Tour De France

Zazí - Tour de France

Eddy Christiani - Tour de France

Kraftwerk - "Tour de France"

\

Guus Smeets - Robbie Ruijgh (Tourlied)

 

Tour De France Song

-

Reacties
Voor de vrolijke variatie op de nationale feestdag van Frankrijk, vandaag enkele Tour de France-
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Reacties

De Tour de France is ontstaan uit concurrentie, tussen twee Franse  fietstijdschriften in 1903, om lezers te werven. In 1903 was het fietstijdschrift Le Vélo marktleider en had concurrent L’Auto-Vélo grote moeite om bij te benen. Tijdens een lunch in een restaurant in Parijs bespraken hoofdredacteur Henri Desgrange van L’Auto' en journalist Géo Lefèvre, zijn jonge medewerker,  die tevens de Tourdirecteur van de eerste editie was, het idee om een fietsronde te organiseren die langer zou duren dan de bestaande toernooien. Géo Lefevre werd geïnspireerd door de individuele poging in 1895 van wielrenner Jean Marie Corre. Corre introduceerde in 1895 een fiets van aluminium en testte deze in zijn eentje over alle bekende parcoursen in Frankrijk, Desgrange vond het een goed idee, want het zou een gelegenheid zijn om te adverteren voor L’Auto.

De eerste Tour de France

Op 19 januari 1903 kondigde L’Auto de eerste editie van de Tour de France aan. De fietstocht begon in Parijs en voerde de wielrenners langs Lyon, Marseille, Toulouse, Bordeaux en Nantes, om hierna weer terug te keren in Parijs. Op 1 juli 1903 werden er 60 renners dan in gang geschoten voor de eerste Tour. Deze bestond uit 6 ritten. In totaal reden de deelnemers een ongekende 2.428 kilometer. Na elk onderdeel van de tocht kregen de wielrenners 2 tot 4 dagen rust. De Tour de France was gelijk een groot succes en de verkoopcijfers van L’Auto namen sterk toe. Hoofdredacteur Henri Desgrange ging de geschiedenis in als ‘vader van de Tour’.

Reacties

We hebben de leukste en meest gebruikte woorden op een rijtje gezet: 

Aan het elastiek hangen: Een renner aan het elastiek, kan telkens met moeite aan de groep blijven hangen. Tot het elastiek breekt!!?

Bolletjestrui: De renner die het bergklassement in de Tour aan voert, draagt de bergtrui. Een witte met rode stippen.

De bus: Dit is een grote groep renners, die zich samen voegen in bergetappes en zo samen proberen op tijd binnen te komen.

Deur dichtdoen: Bij een einsprint van lijn wisselen, om zo de concurrent de vrije ruimte te ontnemen en hem niet te laten passeren.

Een gat laten vallen: Ruimte laten tussen jou en je voorganger. Dit kan zijn omdat je kapot bent, maar ook uit tactische overwegingen, zodat jouw ploegmaat in de aanval kan gaan.

Een jasje uitdoen: Behoorlijk diep zijn gegaan. Het heeft je krachten gekost, dit gebeurd vaak voor de finale.

Een koffiemolentje draaien: Een kleine versnelling fietsen.

Een kwak geven: Opzettelijk iemand in onbalans brengen, door iets uit te wijken of een schouderduw geven. Gebeurd meestal in de sprint of tijdens de voorbereiding hiervan.

Een waaier: Het principe van de trekvogels; de voorste houdt de rest uit de wind. De hoeveelheid die uit de wind kunnen rijden, wordt bepaald door de windrichting en de breedte van de weg. Renners die niet meer uit de wind kunnen rijden op de weg, komen op de kant te rijden.

En danseuse: Staand fietsen, uit het zadel omhoog rijden.

En bloc: Een renner die en bloc rijdt, geeft alles wat hij in zich heeft

Er een snok aan geven: Extra hard gaan rijden.

Erop en er over op en d’r over: iemand die een andere groep in haalt en er meteen voorbij gaat, gaat er op en er over.

Geparkeerd staan: Renner staat zowat stil op een beklimming. Dit is duidelijk te zien als een andere renner hem voorbij vliegt.

Grote molen: Renner fiets met een enorm zware versnelling.

Grinta: Moraal of gretigheid in de wedstrijd.

Harken: Niet soepel meer fietsen. Het ziet er ‘vierkant’ uit. Vaak teken van vermoeidheid.

Hongerklop: plotselinge uitputting door tekort aan koolhydraten.

Iemands karretje in de poep rijden: Je weet dat tacktiek van iemand anders en zorgt ervoor dat hij deze niet meer kan uitvoeren.

Iemand laten zwemmen: Iemand kansloos laten rijden. De renner rijdt zichzelf kapot om voor een groep te blijven rijden of krijgt een gat naar een volgende groep niet dicht.

In een zetel: Je positie is tacktisch gezien zeer gunstig. Je hoeft bijvoorbeeld niet op kop te rijden, omdat er een ploegmaat in de groep achter je zit.

Lead-out: Sprint voorbereiden door één of meerdere renners, die dit voor hun sprinter uitvoeren.

Linkeballen: Renner doet alsof hij vermoeid is of weigert niet meer op kop te komen.

Lossen: Renner moet een groep of andere renner laten gaan. Kan het tempo niet aan.

De man met de hamer tegenkomen: Ineens zit je er doorheen. Je krijgt onverwachts een klap van vermoeidheid.

Meesterknecht: Een knecht die veel goed werk voor zijn kopman verricht. Vaak kan hij tot lang in de finale zijn kopman nog helpen.

Mongolenwaaier: Een groep met geloste renners, die niet meer terug willen komen of vermoeid zijn.

Nieuwe wielrennen: Na diverse dopingaffaires, moet er minder doping in het peloton zijn. Hierdoor wordt er op een andere manier gekoerst. Het is minder voorspelbaar, je ziet renners ook echt kapot gaan.

Op kop boren: Renner die flink door aan het rijden is op kop.

Pap in de benen: Slecht gevoel in de benen, je benen voelen slap aan.

Pédaleur de charme: Vroeger werd de Zwitserse renner Hugo Koblet le pedaleur de charme genoemd, vanwege zijn mooi stijl en hij altijd een haarkam bij zich had. In Nederland staat baanwielrenner Peter Schep bekend onder de bijnaam le pédaleur de charme.

Plakker: Een plakker, plakt zich aan het wiel van iemand vast en wil geen kopwerk doen, om uiteindelijk te profiteren van andermans werk.

Surplacen: Veel voorkomend op de baan tijdens het onderdeel sprint. Renners gaan stilstaan omdat ze beide niet op kop willen rijden of de sprint vanaf de kop aan willen gaan. De meest ongeduldige renners verliest dit vaak en komt op kop te zitten. Vaak spannend als er een achtervolgende groep aan zit te komen.

Vals plat: Je ziet niet dat het echt omhoog gaat, maar je voelt het wel. Vandaar de valsheid.

Vierkant draaien: De renner is houterig aan het fietsen. Niet soepel, vaak een teken van vermoeidheid.

Virtueel aan de leiding rijden: Een renner die tijdens een etappe een voorsprong heeft dat hij aan de leiding staat in het algemeen klassement. Dit wordt gezegd op het moment dat de renner nog niet gefinisht is.

Wapper: Te weinig gegeten; hongerklop!

Wegkletsen: Ontsnappen, een aanval plaatsen.

Ze staan stil: Er zit niet veel snelheid meer in de groep.

Reacties
Laatste reacties
FREE photo hosting by Gratis Foto Uploaden
Boerin Zonder Naam
Aangezien Weblog niet opschiet met de blogs updaten hier een een noodgeboren blog.....
 
Sinds kort ook te vinden op:
Dezelfde blog....andere lay-out...
 
 
 
.
 
 
 
 
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl